Yoga

Yoga

Yoga är flera tusen år gammalt tankesätt / filosofi som utvecklades senare till en mer fysisk yoga. Ordet yoga är sanskrit (urgamla indiska språket) och betyder förening. Yoga är inte enbart ett harmoniskt samspel mellan kroppen, sinnet och själen, utan även ett system för fysisk, mental och andlig träning. Yoga kan hjälpa oss att minska stress och släppa spänningar i kroppen. 

Yoga passar för alla! Du är aldrig för stel eller för gammal för att kunna börja med yoga.

Kom som du är och upplev hur yogan kan stärka dig inifrån och ut.

Upplev yoga – Yoga hjälper dig att öppna upp ditt hjärta!

ViryaYoga

Hos YogaChava praktiserar vi Viryayoga, som är dynamisk yogaform där vi har fokus på hälsosamma rörelser samt modern yogafilosofi. Ordet virya kommer från sanskrit (urgamla indiska språket) och betyder ensusiasm, kraft och energi. Viryayoga passar för alla, oavsett om du är nybörjare eller om du har utövat yoga tidigare. Du gör rörelserna enligt på din nivå. I lilla yogarummet finns det plats till en liten yogagrupp, vilket gör att det finns möjlighet till individuell guidning. Viryaklasserna innehåller andningsövningar, solhälsningar, stärkande stående positioner, balansövningar, armbalanser, magstärkande positioner, höftöppnare, bakåtböjningar och framåtfällningar. Varje klass avslutas med välbehövlig SAVASANA (viloposition).

Vi varierar klasserna med olika biomekaniska teman som att t ex öka rörligheten i ryggraden: då jobbar vi lite mera med rotationer och bakåtböjningar. Att hitta en bra grund i positionerna kan vara ett annat biomekaniskt tema. Alla gör enligt sin egen förmåga – ingen prestation på mina klasser. Jag tycker att yoga behöver inte vara så allvarligt – ha roligt när du yogar!

Testa detta: Ha ett litet leende på dina läppar, så slappnar du av i ansiksmusklerna eller le lite mot alla du möter i din vardag – leendet smittas lätt 🙂

Med hjälp av Yoga får du:

  • mer energi

  • bättre andning 

  • bättre koncentration

  • bättre balans

  • bättre sömn

  • en rörlig och flexibel kropp

  • stoltare kroppshållning

  • starkare bäckenbottenmuskulatur

Bra att tänka på innan yogaklass:

  • ha på dig bekväma kläder att yoga i, vi yogar barfota

  • ta gärna med dig sockor och någon varmare tröja, som du kan ha på dig i början och i slutet av yogaklassen

  • det finns yogamattor att låna, dock kan du ta med dig egen yogamatta om du så vill

  • jag rekommenderar att du inte äter någon större måltid 2 timmar innan yogaklassen, du kan annars bli lätt illamående i upp och ner positionerna

  • tänk på att ha din mobil avstängd – för allas trevnad

Inspiration

Nyhetsbrev